Andning

Vår andning berättar hur vi egentligen mår och vi kan också, med hjälp av andningen påverka vårt mående. Det första steget är att bli medveten om hur vi andas för att förmodligen upptäcka att det finns ett stort utrymme för förbättringar som kan leda till avsevärda vinster.

Det är många som blir förvånade när de upptäcker hur mycket andningen betyder för välmåendet – i både kropp och själ. Det är inte bara viktigt att vi andas, utan hur vi andas.

Andningen är central både i avslappningsträning och mindfulness och utgör en länk mellan kropp och känsla.

Det är mycket som påverkar vårt andningsmönster. Stress, oro och rädsla gör att vi andas högre upp och snabbare, drar upp axlarna, lägger andningen högt – resultatet blir en ständig muskelspänning som stjäl energi. När vi är lugna, avslappnade eller trygga är andningen långsam och djup.

Hur andas du egentligen?

De flesta av oss lägger inte märke till hur vi andas, inte heller att vi spänner vissa muskler i magen eller bröstkorgen. När vi stressar eller blir rädda är det vanligt att vi drar kortare andetag eller håller andan. Därför kan vi inte andas lugnt och samtidigt vara stressade. Vid en naturlig inandning åker magen ut och vid utandning dras den in. När du andas fel är det bara bröstkorgen som rör sig in och ut. Om du drar in magen och spänner ut bröstet når luften bara övre delen av bröstkorgen och lungorna fylls aldrig helt.

Gör så här

Sätt dig bekvämt på en stol, eller lägg dig ner med fötterna mot underlaget och uppdragna knän. Placera sedan ena handen nedanför naveln, slut ögonen och andas genom näsan. Om handen rör sig använder du rätt teknik när du andas. Rör den sig inte så kan du träna upp rätt teknik genom att göra följande övning ett tiotal gånger om dagen tills du lärt dig tekniken. Lägg en hand på magen. Andas långsamt in medan du räknar till tio. Känn hur handen på magen pressas ut. Andas sedan ut, räkna till tio igen och känn hur magen sjunker ihop när den sista luften pressas ur lungorna.

Ett annat sätt är att tömma lungorna helt på luft och sedan låta kroppen själv ta hand om påfyllningen. Då ska du märka att det första andetaget tas på ett riktigt sätt.

Ladda hem en app

Du kan ta hjälp av en av mina appar – Andas Rätt – för att lära dig andas på rätt sätt och hitta ditt här och nu. Den finns för både iPhone och Android.