StressStress

Stress är kroppens reaktion på varje krav som ställs på den och är något helt nödvändigt och naturligt. Det som händer i kroppen vid de här reaktionerna hände också för många miljoner år sedan hos våra människoliknande förfäder. Då var de här mekanismerna mycket ändamålsenliga, livet var beroende av förmågan att snabbt och med kraft reagera på en fara. De förberedde kroppen för kamp eller flykt.

Idag utsätts vi sällan för påtagliga fysiska faror. Ändå är kroppens alarmsystem aktivare än någonsin. Hjärnan skiljer nämligen inte mellan verkliga fysiska eller inbillade faror. Alarmsystemen aktiveras även av känslomässiga reaktioner, som när du känner dig hotad, upprörd, rädd eller misslyckad. En jobbig dag på kontoret, ett gräl, en anställningsintervju eller mötet med en ilsken hund − allt producerar samma fysiologiska reaktioner.

Tre bidragande orsaker till stress är:

  • brist på egenkontroll,
  • brist på stöd från omgivningen
  • brist på mening med det vi gör

Stress i sig själv inte är skadligt, så länge den drabbade bara har en känsla av att kunna ändra på situationen, alltså har en viss kontroll över det som sker.

Stressymtom

Kroppens sätt att tala om när livet blivit för mycket är genom en mängd olika stressymtom. Det kan vara magåkommor, huvudvärk, muskelvärk, irritation, yrsel, utslag, problemfixering, energilöshet, högt blodtryck och förkylningar som aldrig släpper. Ja den här listan kan göras lång.

Görs inget åt situationen är det bara att invänta den stora kroniska deprimerande tröttheten där kroppen kollapsar av fullständig uttömning av resurser och energi.

Skadlig stress går också att förebygga. Men det kräver en översyn av hela livssituationen. Att inte tappa intresset för andra saker, fortsätta att umgås med familj och vänner, ge sig själv tid att tänka och reflektera. Det är många som försöker fylla ut tomheten de känner i sina liv med mer och mer arbete.

Positiv och negativ stress

Du får inte lura dig att tro att en stressfri tillvaro skulle vara lyckan. Då har du glömt den positiva stressen.

Den positiva stressen är livsnödvändig och den ökar din prestationsförmåga. Du arbetar som bäst när du är stimulerad och ivrig, inte när du är uttråkad och känner dig begränsad. Positiv stress är svaret på krav som känns inspirerande, som du behärskar och utvecklas av − krav som inte känns alltför påtvingade.

Positiv stress gör dig kreativ och konstruktiv. Den negativa stressen är däremot förlamande och destruktiv.

Negativ stress känner du när du inte har förmåga att uppfylla de krav som kommer inifrån dig själv och/eller de krav och förväntningar omgivningen ställer på dig. Då är det lätt att känna sig otillräcklig och hotad både fysiskt och psykiskt. Upprepas det här ofta påverkas du till slut på ett olyckligt sätt.

Du kanske också vill läsa om: 

  Tips för stresshantering

Ladda hem en app

Den här appen passar dig som fått nog av stress, överkrav och dåligt mående. Och är nyfiken på hur du kan ladda dina batterier och fylla dig med ny kraft. Prova gärna − Stressa Ner − den finns både för iPhone och för Android.

”Fantastiskt! Jag har använt muskulär avslappning i några månader och lika länge har jag lyssnat på stressa ner. Vilka resultat det har blivit! Jag är lugn, samlad, känner mig kreativ, tålmodig och har massor av energi att ösa ur. Nu går jag vidare till Livskörkortet, det ska bli hur spännande som helst att fortsätta utvecklas. Tack Eva för att du finns.”
Patrik Johansson

Gå vidare här

När du bestämt dig för att det får vara slutstressat då är det här kursen för dig. Syftet med kursen är att du ska hitta ditt sätt att hantera stress och påfrestningar inom livets olika områden. Du ska upptäcka att och hur du kan släppa in mer lugn, energi och livsnjutning i ditt liv. Allt med KBT och mental träning som grund. Du får redskap för att bättre kunna stå emot stress och återhämta dig mellan varven. Räkna med höjd livskvalitet och balans i livet.

Slutstressat